TYBURCOVO # ŽELEZNICE V OBRAZE

Železniční nostalgie

Železniční nostalgie ...

... k prohlédnutí jsou připraveny fotografie z následujících akcí:

  • 5.9.2020: Kolem Krupé s Heligonem
  • 18.a 25.7.,1.,8.8.2020: Kolešovka
  • 4.7.2020: Parním vlakem z muzea k Berounce
  • 27.06.2020: Parním vlakem do Kolešovic
  • 12.-13.06.2020: Návrat "Čtyřkoláka" do čela nostalgických vlaků
  • 08.-09.02.2020: Nákladní fotovlak ve Slovenském ráji
  • 30.11. -01.12.2019: Mikulášské jízdy v Praze
  • 26.-27.10.2019: Poslední parní víkend v železničním muzeu
  • 19.10.2019: První veřejná jízda "Heligona" 414.096
  • 12.10.2019: 130.let Schwarzenberg - Annaberg-Buchholz

Dále jsou ke shlédnutí připraveny tři samostatné fotogalerie s vozidly nasazovanými při nostalgických jízdách

5.9.2020: Kolem Krupé s Heligonem

Vlak veden v trase:​ Krupá -Lišany a zpět; Krupá -Lužná u Rakovníka

Lokomotiva: 414.096 "Heligon"

Veřejné akci "Parním vlakem do Kolešovic" pořádané Železničním muzeem v Lužné u Rakovníka první zářijovou sobotu předcházil neveřejný program za východu slunce pro skupinku fotografů z Německa a Rakouska ke které se mi povedlo se za poplatek přidat. Program začal v 5:45 příjezdem zvl.vlaku s lokomotivou v čele do stanice Krupá kde proběhlo noční focení s budovou

Před půl sedmou jsme se přesunuli na rovinku před bývalou zastávkou Lišany,zastávka kde se čekalo na východ slunce,který zprvu zahalovaly mraky. Na rovince před zastávkou se zvl.vlak prohnal asi 7x, zde zachycen jeden z prvních průjezdů

Při pátém průjezdu se "puňťa" konečně začal klubat z mraků a tak další průjezd dal vzniknout této nádherné scenérii aneb cíl akce splněn na sto procent

Poslední průjezd ještě ze sluneční strany a jedeme zpět do Krupé

Falešní vjezd do Krupé od Žatce

Hodinky ukazují 7:45 a zláštní vlak se vrací do Lužné u Rakovníka aby po dozbrojení a menšímu posunu byla souprava připravena k veřejné jízdě v 9:00 do Kolešovic. Snímek vlak zachycuje na tradičním fotomístě při odjezdu z Krupé

18.a 25.7.; 1.,8.8.2020: Kolešovka

Vlaky vedeny v trase:​ Kněževes -Lužná u Rakovníka a zpět; Lužná u Rakovníka -Kolešovice a zpět

Lokomotivy: 354.7152 "Sedma"; 423.094 "Velký bejček"; M131.1238 "Hurvínek"

Již 14.ročník letních jízd na Kolešovce se rozjel v sobotu 11.7.2020 a až do konce srpna je možné se v soboty svézt dvěma páry zvláštních vlaků z Lužné u Rakovníka do Kolešovic, letos poprvé doplněné o ranní spoj z Kněževse a podvečerní zpět. Od letošního roku probíhá deponie i souprav pro Kolešovku v areálu muzea KHKD v Kněževsi. Na snímku z druhé provozní soboty, tedy 18.7.2020 zachycuje ranní Os25579 Kněževes -Lužná u Rakovníka na odjezdu z úvraťové stanice v Krupé jež je ještě stále vybavena mechanikami 

Dopolední vlak Os25580 Lužná u Rakovníka -Kolešovice zachycený dne 18.7.2020 v úseku Krupá -Olešná

Tady nám topič pěkně zatopil :D , snímek z třetí provozní soboty, tedy dne 25.7.2020 zachycuje ranní Os25579 Kněževes -Lužná u Rakovníka opět na odjezdu z Krupé

Snímek Os25580 Lužná u Rakovníka -Kolešovice zachyceného u bývalé zastávky Lišany,zast. (25.7.2020)

Podvečerní Os25584 Lužná u Rakovníka -Kněževes zachycený na odjezdu ze zastávky Olešná (25.7.2020)

Dne 28.7.2020 byla vydána HZS Středočeského kraje výstraha nebezpečí požárů,při které je mimo jiné zakázana jízda parních lokomotiv. Ačkoliv všichni doufali,že do konce týdne zaprší a "Bejček" si odbyde svou letošní poslední jízdu,nestalo se tak a tak se na Kolešovce objevila nezvyklá náhrada v podobě motorového vozu M131.1238 a přívěsného vozu BDlm,rovněž v péči KHKD. Na snímku z 1.8.2020 je zachycen ranní vlak Os25579 Kněževes -Lužná u Rakovníka v mezistaničním úseku Olešná u Rakovníka -Krupá

Po ne úplně plánovaném objetí soupravy pokračuje Os25579 z Krupé do Lužné u Rak. (1.8.2020)

Zde se již přesouváme k dopolednímu obratu a sice k Os25581 Kolešovice -Lužná u Rakovníka zachycenýmu v úvodu své cesty v mezistaničním úseku Kolešovice -Přílepy (1.8.2020)

Po tradiční hodinové přestávce na prohlídku depa KHKD Kněževes u Rakovníka pokračuje Os25581 dál do Lužné u Rakovníka a na snímku je zachycen na vjezdu do zastávky Olešná u Rakovníka. Jelikož teplota vzduchu se již přehoupla přes třicítku a já vyhodnotil své zdokumentování nasazení M131.1 za dostačující rozhodl jsem se po tomto snímku Kolešovku opustit. Po prvním srpnovém víkendu přišly dva dny dešťu a tak o nadcházející sobotě vyrazila do "terénu" plánovaná "Sedma"

Jak již bylo uvedeno výše, po sobotním nasazení "Hurvínka" přišly dva dny dešťů a tak i přes panující tropické teploty vyrazila v sobotu 8.8.2020 na svou letošní první jízdu "Sedma" 354.7152. Oproti jízdám se 423 dostala akce jiný rozměr, jelikož se mašina z provozních důvodů údržby v areálu KHKD představila komínem na Krupou. Na tomto snímku probíhá ranní posun z vlečky do zastávky Kněževes

Dopolední vlak Os25579 Kněževes -Lužná u Rakovníka vyrazil přesně v 8:30 z výchozí stanice. Na snímku je zachycen s místní dominantou,chmelnicemi, v mezistaničním úseku Kněževes -Chrášťany zastávky na křížení s tratí Rakovník -Louny

Os25579 Kněževes -Lužná u Rakovníka ještě jednou, tentokrát v úseku Olešná u Rakovníka -Krupá

Tímto snímkem se dostáváme k dalšímu obratu a sice k Os25581 Kolešovice -Lužná u Rakovníka který je na snímku zachycen s obcí Kolešovice na pozadí v mezistaničním úseku Kolešovice -Přílepy. Na snímku je možné spatřit i věž kostela sv.Petra a Pavla, jedná se o barokní kostel z let 1706-08,hlavní oltář je portálový s točenými sloupy s obrazem Černé madony

Odpoledne jsem si užil projížďkou vlakem a výlet můžu všem jen a jen doporučit. Tento podvečerní snímek zachytuje večerní návrat soupravy do Kněževse jako Os25584 Lužná u Rak. -Kněževes zachycený na vjezdu do úvraťové stanice Krupá

4.7.2020: Parním vlakem z muzea k Berounce

Vlak veden v trase:​ Lužná u Rakovníka -Rakovník -Křivoklát -Roztoky u Křivoklátu -Nižbor -Beroun a zpět

Lokomotiva: 534.0323 "Kremák"

Jednou z tradičních jízd pořádanou ČD muzeem v Lužné u Rakovníka jsou jízdy k řece Berounce. V letošním roce byl zvláštní vlak Os28818/28819 Lužná u Rakovníka -Beroun vypraven hned dvakrát, první jízda se odjela v červnu, druhá tradičně na začátku prázdnin o prodlouženém víkendu dne 4.7.2020. Na snímku je Os28818 zachycen v úseku Lužná u R. -Rakovník

Jelikož je pro cestu z Lužné do Berouna vykonat v Rakovníku úvrať tak další snímek kdy jede lokomotiva komínem je ze zpátečení jízdy jako Os28819 Beroun -Lužná zachycený v mezistaničním úseku Újezd nad Zbečnem -Roztoky u Křivoklátu

Jen díky mírnému zpožení protijedoucího pravidelného Os bylo možné vlak předjet a zachytit tak odjezd z ještě ne úplně modernizací dotčené zastávky Městečko u Křivoklátu. Další jízda vlaku ČD z železničního muzeu v Lužné je naplánována na 1.8., jinak je ale možné se každou sobotu až do konce srpna vypravit zvláštními vlaky KHKD do Kolešovic

27.6.2020: Parním vlakem do Kolešovic

Vlaky vedeny v trase:​ Lužná u Rakovníka -Krupá -Kněževes -Kolešovice a zpět

Lokomotiva: 414.096 "Heligon"

O poslední červnové sobotě byla železničním muzeem v Lužné u Rakovníka uspořádana výletní jízda s lokomotivou "Heligón" v čele z Lužné do Kolešovic a zpět. Vlak se na cestu vydal hned dvakrát. Snímek zachycuje dopolední jízdu s vlakem Os10020 na odjezdu ze stanice Krupá. 

Snímek zpátečního Os10021 do Lužné zachycený u křížení s Lounskou tratí v obci Chrášťany

Odpolední vlak do Kolešovic zachycený před zastávkou Chrášťany zastávka. Další nostalgická jízda z Lužné u Rakovníka již tuto sobotu tedy 4.7.,kdy parní vlak vyrazí tentokrát do Berouna, následně po celé léto sobotní výletní vlaky KHKD na Kolešovce, 1.8. jízda se 414.096 a na Kolešovku pak i 5.9. opět se 414.096

12.-13.6.2020: Návrat "Čtyřkoláka" do čela nostalgických vlaků

Vlaky vedeny v trase:​ Lužná u Rakovníka -Praha,Vršovice; Praha,Smíchov -Rudná u Prahy -Praha,Zličín -Praha,Smíchov

Lokomotiva: 424.2186 "Čtyřkolák"

Po dvouletém odstavení,kdy se lokomotiva podrobovala kompletní opravě pojezdu a kotle, se v roce 2020 vrací do čela nostalgických vlaků ikona depa Praha,Vršovice "Čtyřkolák" 434.2186. Díky pandemii způsobené Corona virem bylo zahájení jízd nostalgických vlaků v ČR odloženo až na červen. První,neveřejná, jízda se úplně nevyvedla, "Čtyřkolák" se postavil do čela Legiovlaku s plánovanou trasu ze Zbirohu do Rakovníka, u Roztok u Křivoklátu však došlo k poruše kompresoru a lokomotiva byla do Rakovníka dotlačena záložní motorovou trakcí a následně odstavena do DHV Lužná u Rakovníka k odstranění závady. K opravě došlo velmi rychle a dne 12.6.2020 se opět zatopilo pod kotlem a mohlo se vyrazit domů, do Prahy,aby se následující den představila veřejnosti. Snímek zachycuje parní lokomotivu při zbrojení vody a uhlí v areálu depa společně s lokomotivní četou,která ještě ladí kompresor před posunem a následným odjezdem (12.6.2020)

Sv57723 Lužná u Rakovníka -Praha,Vršovice zachycený v úseku Lužná u Rakovníka -Řevničov (12.6.2020)

Zde se již přesouváme k první veřejné jízdě po opravě, tedy sobotní dopolední jízdě dne 13.6.2020 Praha,Smíchov -Rudná u Prahy -Hostivice -Praha,Zličín -Praha,Smíchov zachycené v úseku Chýně -Hostivice,Litovice

Zvláštní vlak zachycený v mezistaničním úseku Hostivice,Sadová -Praha,Zličín (13.6.2020)

08.-09.2.2020: Nákladní fotovlak ve Slovenské ráji

Vlaky vedeny v trase:​ Slovenská Lúpča -Brezno -Dobšinská Ĺadová jaskyňa a zpět; Červená Skala -Mlynky a zpět

Lokomotivy: 556.036 "Štokr"; T678.1168 "Sergej"

Po čas fotoakce byla lokomotiva přeznačena a "vyšperkována" do podoby konce provozu již neexistujícího stroje 556.053. Na snímku jsme v úvodu našeho dvoudenního řádění ve Slovenském ráji kdy byl náš vlak veden v trase Slovenská Ĺupča -Dobšinská Ĺadová jaskyňa. S dominantou hradu Slovenská Lupča zvl.vlak 30025 opouští výchozí stanici

Snímek dokumentující průjezd úsekem Valaská -Brezno

Po vykřižování ve stanici Brezno máme zvl.vlak 30025 zachycen v úseku Bujakovo,zastávka -Gašparovo

Další z efektních průjezdů, tentokrát úsekem Bacúch -Polomka

Stěžejní snímek sobotního programu z čerstvého průseku u Červené Skaly,kvůly kterému bylo třeba nějaký ten průjezd vypustit. Po menší pauze u vjezdového návěstidla byl náš zvl.vlak vpuštěn do stanice Červená Skala

Průjezd po majestátném Telgártském viaduktu s výškou 22metrů a délkou 68metrů

O několik metrů dále se nachází druhý z viaduktů, tentokrát se jedná o Chramošský viadukt z 30.let 20.století s výškou 18metrů a délkou 113.6metru na snímku zdokumentovaný se zvláštním fotovlakem s Vrúteckým "Štokrem"

Jak je již na Slovensku tradiční, je vždy za parním vlakem vypraven vlak Požární a to i v zimních měsících. Na požárním vlaku našeho fotovlaku se blískal Vrútecký "Sergej". Po dojetí našeho vlaku do cílové stanice Dobšinská Ĺ.j. byl náš vlak pro další program právě "Sergejem" přepraven zpět do stanice Červená Skala. Na snímku vlak zachycen nedaleko zastávky Vernár

Odpolední program se nesl ve znamení jízdy v západu slunce v úseku Červená Skala -Dobšinská Ĺ.j. Na snímku je náš zvl.vlak vedený již jako 30031 zachycený při průjezdu Telgártskou smyčkou s dominantou kostela Nejsvětější Trojice

Závěrečný snímek sobotního programu zachycuje zvl.vlak při stoupání do vrcholku sedla Besník

Zahájení nedelního programu odjezdem ze stanice Červená Skala. Zvl.vlak vedený jako 30033 Červená Skala -Mlynky. Na požárním vlaku 30035 byl opět nasazen Vrútecký "Sergej"

Snímek zachycující zvl.vlak při průjezdu Telgártskou smyčkou

V hlavní roli opět Chramošský viadukt, tentokrát v dopoledním násvitu :) 

Zvl.vlak 30033 stoupá k vrcholu sedla Besnik (994m.n.m)

Hlavním programem nedělního dne bylo několik průjezdů kolem vodního díla Palcmanská Maša

Průjezd podél vodní nádrže Palcmanská Maša (foto od hřbitova)

Ve stanici Dedinky vyčkal zvl.vlak na další předjetí bandou fotopříznivců. Snímek z hrází vodní nádrže

Ze stanice Mlynka byla souprava zpět do Červené Skaly pro odpolední program opět přetažena "Sergejem" z požárního vlaku (štokr na postrku). Snímek zachycuje Zvl.vlak 30028 nedaleko stanice Mlynky

Ani nevíme jak,ani nevíme kde, ale nějak se nám podařilo soupravu cestou z Mlynek nadjet. Tento snímek dokumentuje stahování soupravy do Červené Skaly po výjezdu z Besnického tunelu

Nedělní odpolední jízda byla opět ve znamení západu slunce vedena v trase Červená Skala -Dobšinská Ĺadová jaskyňa. Na snímku nám "Štokr" vyjíždí z Telgártského tunelu,který je s délkou 1239,40metru nejdelším na trati

Odpolední stoupání k sedlu Besnik (994m.n.m.)

Závěrečný snímek v západu slunce dokumentuje průjezd pod Ostrou skalou nedaleko stanic D.Ĺ.j. 

30.11. - 1.12.2019: Mikulášské jízdy v Praze

Vlaky vedeny v trase:​ hvězdicové jízdy ze stanice Praha,Smíchov

Lokomotivy: 475.179 "Pětasedma"; T478.3001 "Brejlovec"

Stalo se již tradicí,že se začátkem prosince konají různé Mikulášské jízdy, jedna z těch pravidelných je každoročně v Praze a jsou zde vypravovány hvězdicové jízdy ze stanice Praha,Smíchov. Vlak během dne vyrážel směrem na Karlštejn, do Nučic, vyhlídková jízda po pražských spojkách nebo po pražském Semmeringu na Zličín. Na snímku máme sobotní odpolední jízdu z 30.11.2019, která z pražského Smíchovského nádraží směřovala do Hostivic přes Rudnou u Prahy. Snímek vlak zachycuje nedaleko zastávky Chýně,jih

Dne 1.12.2019 byla odpolední jízda trasována nikoliv do stanice Hostivice, ale z Rudné u Prahy zláštní vlak pokračoval do stanice Nučice. Snímek vlak zachycuje ve stoupání mezi zastávkami Praha,Řeporyje -Zbuzany

26.-27.10.2019: Poslední parní víkend v železničním muzeu

Vlaky vedeny v trase:​ Praha hl.n. -Kralupy nad Vltavou -Kladno -Lužná u R. a zpět; Lužná u Rakovníka -Rakovník a zpět

Lokomotivy: 477.043 "Papoušek"; 534.0323 "Kremák"; T466.0286 "Pielstick"; T679.1600 "Sergej"

Letošní poslední parní víkend se v železničním muzeu ČD v Lužné u Rakovníka konal opravdu o posledním otevíracím víkendu této sezony. Z důvodu výluky na pražském Semmeringu byly po oba dny vlaky odkloněny přes Kralupy nad Vltavou. Na snímku máme zachycený sobotní zvl.rychlík na odklonové trase v náročném stoupání v úseku Zákolany -Dřetovice

Jelikož bylo třeba na Kladně po příjezdu od Kralup vykonat úvrať,byl do "boje" vyslán i Luženský "Kremák",aby se eleminovalo zpoždění způsobené objížděním soupravy. Na snímku vlak zachycen krátce po průjezdu stanicí Nové Strašecí

Zpáteční vlaky do Prahy byly z Lužné vedeny v motorové trakci,z Kladna pak pokračoval vlak v čele s "Papouškem",který jel z Lužné na postrku. Na snímku Luženský "Pielstick" při první letošním nasazení zachycený v úseku Lužná u R. -Řevničov

Nedělní jízda vlaku z Prahy byla poznámenána neschopností "Papouška" ve stanici Brandýsek,následným odtažením soupravy "Kremákem" do Kladna,objížděním soupravy a příjezdem do Lužné s cca 80minutami zpoždění. Během dne byly z Lužné vypraveny dva zláštní vlaky do Rakovníka v čele s "Heligonem", na snímku máme odpolední vlak z Rakovníka do Lužné u Rakovníka

Do čela nedělního vlaku do Prahy se postavil Chebský "Sergej". Ač měl vlak odvézt jen do úvraťové stanice Kladno, z důvodu neschopnosti "Papouška" pokračoval se zvláštním vlakem až do Prahy. Na snímku zachycen na vjezdu do N.Strašecí

19.10.2019: První veřejná jízda "Heligona" 414.096

Vlaky vedeny v trase:​ Lužná u Rakovníka -Kolešovice a zpět

Lokomotiva: 414.096 "Heligon"

Po více jak 50ti letech odstavení se v půlce října opět objevil "Heligon" 414.096 v čele osobního vlaku. Jednalo se o první veřejnou jízdu po opravě,trvající více jak 5let. Na trať do Kolešovic lokomotiva zavítala se zvláštním vlakem hned dvakrát. Na snímku máme dopolední vlak,pro potěchu fotografů vedený s obráceně otočenou mašinou než bývá zvykem,u zastávky Olešná u Rakovníka

Druhý snímek již v tradičním otočení zachycuje odjezd odpolední vlak do Kolešovic na odjezdu z Krupé

12.10.2019: 130.let Schwarzenberg - Annaberg-Buchholz

Vlaky vedeny v trase:​ Schwarzenberg - Annaberg-Buchholz a zpět

Lokomotiva: 86.1333-3

Jelikož se o úplňkovém víkendu z 12./13.10. nekonala žádná zajímavá nostalgická jízda v ČR, rozhodl jsem se navštívit Krušné hory na Německé straně. Nedaleko hranic se konaly jízdy na muzejní trati ze Schwarzenbergu do Annabergu, během dne byly na trať vypraveny dva zvláštní vlaky. Na snímku máme dopolední jízdu zachycenou nedaleko výchozí stanice Schwarzenberg

Díky pobytu ve stanici Schlettau bylo možné vlak předjet a každou jízdu tak zdokumentovat hned dvakrát. Na snímku tedy máme opět dopolední vlak, tentokrát zachycený ve stoupání za zastávkou Walthersdorf

Jelikož mezi dopolední a odpolední jízdou byla nějaká ta hodinka, padlo rozhodnutí zajet si udělat nějakou tu fotku na "úzkou". Na snímu máme zachycený vlak P1003 krátce po odjezdu z výchozí stanice Cranzahl

U stanice Markersbach vlak zdolává smyčku kolem obce a následně se nad obcí objevý na 36.5metru vysokém ocelovém mostě postaveném v letech 1887-1889.

Závěrečný snímek dokumentuje odpolední vlak opět za zastávkou Walthersdorf

To nejlepší z nostalgických jízd let minulých ve fotogalerii historických vozidel:

http://www.tyburcovo.nafoceno.cz/Fotogalerie-historickych-vozidel.html

TOPlist